Intervju – Gustav träffar Gåspennan

Gåspennan

Gustav träffar Gåspennan

Intervju med Gåspennan inför deras framträdande på Kulturnatten 30 år den 8 september

Jag kontaktade Gåspennan om möjlighet att få göra en intervju med dem, som de accepterade. Det fick bli via telefon, då jag började känna mig en smula krasslig och skulle känna mig dum om jag smittade ner dem så att de inte kunde uppträda på Kulturnatten nu på lördag. Ganska spänd och nervös ringer jag upp dem, med tanke på att detta är den allra första intervjun jag någonsin gör, och Johannes svarar i telefonen. Han låter glad och munter och vill gärna sätta igång. Peter hälsar också, som sitter bredvid i bilen. De hade precis avslutat en spelning i Täby och var på väg hem och behövde piggna på sig med kaffe. Stämningen känns förväntansfull från alla håll innan vi sätter igång.

“Hej! Berätta gärna lite kort om vilka ni är och vad ni gör.”

Gåspennan består av två personer, Holger och Fixx, som i verkligheten heter Johannes och Peter. De gör lärorik musik som är anpassat till förskola och skola i årskurserna förskoleklass till årskurs 6. De gör även animerade musikvideos till sina låtar, där karaktärerna Holger och Fixx finns med i videorna.

Låtarna som Gåspennan gör handlar om alltifrån veckodagar, multiplikationstabellen till samhällskunskap, dvs. allting som rör skolämnen. Vi gör även sommarlåtar och jullåtar. Allting anpassat för barn i den åldern.

“Hur träffades ni?”

Peter och Johannes träffades år 2011 då de båda var lärare i Bålsta.

Det visades sig snart att de båda hade stort musikaliskt intresse och de valde att göra ett projekt tillsammans.

Till en början gjorde de “vanlig” elektronisk-, dance- och housemusik anpassat för en vuxen publik och hade under ett tag kontakt med ett holländskt musikbolag. Gåspennan insåg att det trots allt fanns ett behov av musik anpassat för barn och kom på idén med att kombinera techno och undervisning.

Årsskiftet 2015/16 föddes på så vis Gåspennan. De har sin bas i Knivsta, men åker runt hela Sverige och uppträder.

“Vad var det som gjorde att ni fick idén med att kombinera techno och undervisning?”

Första tanken är att musiken används som undervisningssyfte. Med musikvideos så förstärks inlärningen genom det visuella och inte bara genom det auditiva. Fixx säger att “det skulle vara roligare för barnen om det var karaktärer som barnen såg, istället två ‘vanliga gubbar’ som syntes”.

Musiken ska gärna gå hand i hand med den mainstream-musik som råder idag. Holger säger då att “musiken behöver inte enbart användas i undervisningssyfte, utan man kan gärna slå på deras musik och lyssna som låtar.” Han säger även att “låtarna ska verka lite som en parallell mot mainstream-låtarna i och med barntemat, men att de ändå ska kunna slå sig in i topplistorna.”

Man kan ta till sig kunskap på många olika sätt och Gåspennan har i åtanke att försöka lära barnen saker på så många olika sätt det går. Det finns även en tanke att låtarna ska ha lite humor, så att även vuxna kan lyssna på deras musik. De tänker främst på att låtarna ska vara roliga, catchy, budskapet lättillgängligt och ska sitta. Låtarna ska gärna vara anpassade så att det ska gå att kunna sjunga med och dansa till dem.

Gåspennan anpassar även låtarna till sig själva och sätter sig in i perspektivet huruvida detta skulle kunna vara något som de själva skulle lyssna på, både utifrån deras barnperspektiv och  vuxenperspektiv. Så med andra ord, det är väldigt många saker de har i åtanke när de gör låtarna.

“Vilka är era influenser? Vad är eran musikaliska bakgrund?”

De främsta influenserna är från modern pop, främst i elektronisk tappning. Fixx har bakgrund som rock/metalkille, Holgers musik är präglat av disco- och dancemusik. I yngre dagar lyssnade Holger på bland annat E-Type och Basshunter. I deras musik så hämtas inspiration från ganska många olika genres, främst inom den musik som Holger & Fixx är präglade utav, så i vissa låtar är det technolåtar, medans i andra låtar är det rock/metallåtar.

“År 2017 blev ni nominerade till en grammis för årets barnalbum. Vad var eran reaktion när ni fick höra detta?”

Holger säger att det var Fixx som fick reda på det först. De visste redan att hade rätt många lyssningar på bland annat Youtube, men att de fick reda på att de hade blivit nominerade kunde de inte först riktigt ta till sig det. Första reaktionen var att de blev avvaktande och tänkte om detta verkligen kunde stämma. Sen så blev de högst förvånade och kände sig väldigt överraskade. Till slut kändes det hela overkligt från deras sida, främst att de plötsligt konkurrerade med Sveriges elit inom genren, som de hade rätt bra koll på sedan innan. (Bland annat var Jojje Wadenius, aka hitmaker av Kalles Klätterträd och Mitt lilla barn, nominerad inom samma kategori)

Fixx flikar sedan in att man från början satte i sin lägenhet och byggde upp detta från grunden, till att sedan bli nominerad till en grammis och få förfrågningar om att spela på festivaler. ”Det känns ärofyllt”, säger Fixx stolt.

“Ni har haft flera så kallat Skapande Skola-projekt i ryggen. Kan ni berätta vad Skapande Skola är för någonting och vad syftet med det är?”

Skapande Skola är ett statsbidrag som ska stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet. Skolbarn tar under skoltid del av olika sorters kultur som musik i detta fall.

Innehållet kan se ganska varierat ut. Ibland syr Gåspennan ihop en föreställning tillsammans med en klass, som klassen sedan uppträder inför andra klasser. Ibland får eleverna dansa och sjunga med i det egna klassrummet och ibland lär Gåspennan ut om till exempel scenvana. Allting tar hänsyn till kunskapskraven i skolan. För lite äldre elever, säg åk 4-6, så får eleverna arbeta lite mera med texter och dylikt. För vissa skolor så får de i uppdrag att göra workshops med anspelning på ett specifikt tema. I andra skolor får de göra rena föreställningar/uppträdanden.

Gåspennan åker runt till skolor i hela Sverige.

“Hur mycket tar Gåspennan upp av eran tid och hur många gig brukar ni få?”

Gåspennan är fullbokade hela året. Däremot har de utrymme för tid, så de är öppna för eventuella projekt. De vill bredda konceptet med deras verksamhet och knyter gärna nya kontakter. De har spelningar 2-3 gånger i veckan, året runt, och uppträder ibland på festivaler.

Holger & Fixx jobbade tidigare som lärare, men inte längre då Gåspennan har växt till heltidsjobb. Deras jobb är omväxlande i form av gig och med Skapande Skola-verksamhet. De tycker att det är underbart att få jobba med Gåspennan och att det är roligt att ha möjligheten till att ge så mycket till barn.

“Vill ni berätta om något speciellt minne från ett gig eller liknande?”

Gåspennan säger att de har väldigt många härliga minnen under den tid de har varit aktiva. Holger säger att det “alltid är speciellt att få komma till Uppsala, främst då de har spelning på någon skola, och de kör Alfabetslåten och verkligen ALLA barn sjunger med och blåser av taket”.

Ett speciellt minne som Fixx har var då när Gåspennan uppträdde på Gasklockorna i Gävle och “det var en sån fin lokal med ljud- och filmanläggning, och det var en sån härlig delaktighet hos folket där och en sån enormt peppande publik”.

Holger & Fixx säger att målsättningen inte är att det prompt måste vara så många människor som möjligt som dyker upp deras spelningar, utan att det hellre ska vara en sån aktiv publik som möjligt.

“Till sist, hur känner ni över att uppträda på 30-årsjubileumet av Kulturnatten?”

“Det ska bli jätteroligt. Hoppas det kommer danssugna barn såväl som föräldrar”, säger Holger. De säger att det största minnet ska skapas på Kulturnatten och att det kommer vara mycket rörelse, mycket interagerande med publiken och full fart. De avslöjar även att de ska framföra en helt ny låt.

 

Kuriosa: Hela intervjun tog ganska precis 30 minuter, hela samtalet 32 minuter.

Av Gustav Ljung 2018-09-04

Bild: Gåspennan (med tillstånd)


Gåspennan på Kulturnatten | Gåspennans hemsida
Gåspennan på Sociala Media: Youtube | Facebook | Instagram